Förbruka 20 procent mindre genom ecodriving.

Bli en miljövänligare miljöbov i trafiken

Bilförare och miljövän är två ord som inte direkt är synonyma med varandra. Vill du leva mer miljövänlig är det förstås bra att i första hand dra ner på bilkörandet, men när du ändå sitter bakom ratten kan du passa på att bli en miljövänligare miljöbov.

Ecodriving är en körteknik som används med syftet att dra ner bränsleförbrukningen. Sättet att köra på kan ge uppemot 20 procent mindre bränsleförbrukning jämfört med hur många kör idag. Detta är såklart gynnsamt både för miljön och för bilägarens plånbok. Idag står vägtransporterna för cirka en fjärdedel av koldioxidutsläppen, men det är inte bara mängden koldioxid som minskas genom Ecodrivning. Det minskar även försurning, övergödning och negativ inverkan på marknära ozon.

Ecodrivning går ut på att använda så lite energi som möjligt. Körtekniken påminner till stor del om tekniken man använder — utan att ens tänka på det — när man cyklar. Ett exempel är att vid medlut fortsätter man inte trampa, utan tar det som ett tillfälle att vila upp sig. Innan motlut tar man sats för att lättare komma upp för backen. Principen är densamma när man kör bil: i medlut kan man släppa gaspedalen och innan motlut öka gaspådraget något för att ta sig upp i backen.

Bromsa med Ecodriving

Att släppa gaspedalen för tankarna till motorbromsning. Att använda bromspedalen vid alla tillfällen är onödigt. Många gånger, exempelvis när du närmar dig ett rödljus eller ett övergångsställe, ser du i god tid hindret längre fram. Då kan du släppa gaspedalen och växla ner till en lägre växel innan varvtalet sjunker under 1500 varv. Det positiva med motorbromsning är att på många bilar stängs bränsletillförseln till motorn av när man släpper gaspedalen och inte använder bromsen.

Hur man accelererar

Att bromsa leder oss osökt till att accelerera. De som kör med manuell växellåda vet att det innebär att jobba sig genom alla växlar igen. Strunta i det. Du behöver inte jobba igenom alla växlar – hoppa över vissa istället. Om du har en femväxlad låda kan du med fördel välja ettan–trean–femman. Har du sex växlar kan ettan–tvåan–fyran–sexan vara lämpligt. Tänk på att inte varva upp bilen till högre än 3000 varv. Katalysatorn hinner då inte med att rena avgaserna. Det är viktigt att snabbt och bestämt komma upp på högsta växeln i den hastigheten som gäller. Redan på en 50-väg kan du köra på den högsta växeln och även äldre bilar klarar denna körteknik bra. Det är enbart vid kraftigare motlut som man kan höra motorn klaga och då är det bra att växla ner.

Att bromsa och accelerera i äkta Ecodriving-anda är förmodligen den största skillnaden jämfört med ett vanligt körsätt. Resten är sunt förnuft. Om vi alla nyttjar Ecodriving kan vi minska onyttiga avgaser och bli miljövänligare miljöbovar.

Kommentarer

  1. Saker som inte tas upp är saker man kan göra redan innan man sätter igång och köra!

    * Köp en bränslesnålare bil.
    - Mindre bil är nästan alltid snålare bil.

    * Minska bilens vikt.
    - Rensa ut i bagageutrymmet, baksätet, handskfacket från onödig vikt.

    * Minska bilens luftmotstånd.
    - Montera av takräcket
    - Hardcore variant, montera av extraljusen under sommarhalvåret
    - Byt olja som man ska för att minska intern friktion.
    - Håll däcken pumpade för att minska markfriktion

    * Undvik att använda aircondition/radio annan utrustning
    - Vit bil håller sig svalare bättre på sommaren, blå är nästan lika sval. Röd och svart är de färger som drar åt sig mest värme från soljuset.

    Kristoffer Kavallin 2012-03-20 11:25:54 svara

  2. Angående körningen:

    Den absolut viktigaste detaljen som missats är en relativt uppenbar detalj... SÂNK FARTEN!! :)
    Då luftmotståndet ökar i kvadrat mot hastigheten, så är en lägre hastighet en bättre hastighet.
    Att köra kring 60-70km/h sänker förbrukningen enormt mycket jämfört med att köra i 90km/h.
    Hastigheter kring 120km/h innebär en stor risk för dig själv och dina medtrafikanter, men det innebär också en enorm risk för klimatet och din plånbok.

    Kristoffer Kavallin 2012-03-20 11:28:40 svara

  3. Angående att bromsa:
    Varje gång du måste använda bromsen har du misslyckats. Du var inte tillräckligt förutseende.

    Det finns tre sätt att bromsa bilen:

    Naturlig bromsning: Bilen får sakta in naturligt, med hjälp av friktion mot luft och väg.
    För att åstakomma detta lägger man i friläge, eller trycker ned kopplingen.

    Motorbromsning: Bilen får sakta in, genom intern friktion. Hastigheten omvandlas till rörselse internt i motorn. Detta sänker tillfälligtvis motorns förbrukning till 0.

    Vanlig bromsning: Här omvandlar du rörelseenergi till värme i bromsklossarna.



    Vanlig bromsning ska undvikas i vanlig körning. Vanlig bromsning ska enbart användas då något oväntat dyker upp. T.ex en älg kommer upp på vägen, eller en bil framför dig bromsar oväntat.

    Motorbromsning ska endast användas då farten är för hög, t.ex om du rullar ned utför en brant backe och börjar närma dig farliga hastigheter.
    Motorbromsning kan också användas om tålamodet tryter, och du vill bromsa in för att göra en sväng, eller ska stanna till vid bromsljus.

    Kristoffer Kavallin 2012-03-20 11:33:40 svara

  4. Överkurs/farlig beteende:

    Att stänga av bilen och enbart rulla sparar drivmedel. Problemet är dock att hydralsystemet till ratt och bromsar tappar kraft. Detta är alltså _INTE_ att rekommendera, om inte omständigheterna är extremt gynsamma.
    (Du befinner dig i en nedförsbacke på en enslig landsväg med mycket god sikt flera kilometer frammåt, och bägge sidor av vägen är kala så att inga djur kan hoppa upp.

    Tailgating:
    Att lägga sig bakom en långtradare minskar ditt luftmotstånd. Men för att få någon märkbar effekt så måste man vara väldigt nära långtradaren. Detta är _INTE_ ett säkert trafikbeteende. Avstånd ska hållas!

    Kristoffer Kavallin 2012-03-20 11:36:56 svara

  5. Generella tips:

    _Håll avståndet_, ju längre desto bättre.
    Om du har mer avstånd till bilarna framför dig, har du också längre tid på dig att anpassa din körning om något oförtsett händer.
    Börjar bilen framför dig sakta in, kan du direkt lätta på gasen och glida fram mot dem.

    Är avståndet till bilen framför istället kort, så har du inget annat val än att trycka på bromspedalen och på så vis gå miste om värdefull rörselse-energi.

    _Ha god tid på dig!_
    Se till att vara ute i god tid. Planera gärna så att du kan köra 60-70km/h hela sträckan.

    _Håll dig pigg!_
    Vila ordentligt innan körning, ät ordentligt och ta gärna med frukt och vatten att mumsa på under färden.
    Är du piggare och klarare i huvudet är du inte bara en säkrare bilförare, du är också en bättre eco-driver! :)

    Kristoffer Kavallin 2012-03-20 11:40:10 svara