Använd 10–15% högre lufttryck i däcken än märkningen så minskar bränsleförbrukningen 3–5%.

Pumpa däcken

Massvis med bilar rullar med för lågt lufttryck i däcken, vilket ökar bränsleförbrukningen och sliter på däcken. Använd 10–15% högre lufttryck än märkningen så sparar du pengar och minskar utsläppen.

Håller du koll på däcktrycket? Då är du i minoritet. Två av tre svenska bilister har inte kollat trycket den senaste månaden eller vet ens när det kollades senast. I bästa fall bör man mäta varje månad för att se till att man håller bra tryck. Luften läcker nämligen ur däcken och ökar motståndet mot vägytan när man kör. Men vad spelar det för roll?

  • Vägverket räknar med att den ökade bränsleåtgången gör att bilen kostar 600 kronor mer per år – bränsleförbrukningen ökar med mellan tre och fem procent.
  • Inte nog med det, utan däckens livslängd minskar också. Kör du med 70 procent av det rekommenderade lufttrycket håller däcken i värsta fall bara hälften så länge.
  • Det säger kanske sig självt att däck med lågt tryck ger sämre köregenskaper och ökar risken för olyckor, som om inte miljöaspekterna vore nog.

Rätt tryck

Trycket i bildäcken bör vara högre än den gamla tumregeln på 2 bar, Gröna Bilister rekommenderar 10-15% högre tryck – omkring 2,2-2,5 bar. Värdet i instruktionsboken kan ses som ett minimitryck.

Kvävgas i däcken

Orkar du inte springa och kolla däcktrycket hela tiden kan du åka till en däckverkstad och betala några hundralappar för att få däcken pumpade med kvävgas (ofta kallad nitrogen) istället för luft. Kvävgasen sipprar inte ut ur däcken på samma sätt som luft och har en del andra fördelar också, men framför allt bör en tankning med kvävgas räcka minst en hel säsong – oftast längre.
Det går att pumpa gamla däck med kvävgas efter att man tömt dem på luft, men fyll inte på kvävgaspumpade däck med luft.

Kommentarer